Styrelsen

Styrelsen

tisdag 16 juli 2013

Det här är Erik



Hej!
Jag heter Erik Elkan, är 18 år gammal och bosatt i Nacka kommun sedan 16 år tillbaka. Våren 2014 går jag ut samhällsprogrammet med inriktning beteendevetenskap på Påhlmans Gymnasium i Stockholm. Därefter ska jag söka en utbildning som inriktar sig mot globala frågor, exempelvis internationella relationer, mänskliga rättigheter eller freds- och konflikthantering.
I maj 2012 adjungerades jag till MUF Nackas styrelse och har sedan februari i år suttit som ledamot. Min huvuduppgift är politisk produktion, vilket innebär att jag ska skriva insändare, debattartiklar samt delta och följa debatter inom kommunen som vi i styrelsen anser viktiga.
För mig är till exempel frågor om utbildning viktiga!! Mer än till den grad att de är värda två utropstecken. Orsakerna till varför är många och kan ofta bli långtgående om man så vill, men ändå relevanta. Det som drar mig till utbildningsfrågor är att jag så ofta landar i slutsatsen att många utmaningar i samhällen kan komma att lösas enklare om fler fick en bra utbildning. Man kan i oräkneligt många fall i slutändan landa i att bristande utbildning är svaret på många problems uppkomst. Att jag landar i denna slutsats är jag naturligtvis inte ensam om. Det handlar inte om ifall jag ser på frågor om utbildning utifrån mina privata solglasögon eller (osäker om följande finns) MUF-blåa 3D-brillor. Slutsatsen framhäver sig oavsett.
Vad som förenar de alla anledningarna som finns, för att göra texten uthärdlig, omfattas i det av MUF flitigt använda ordet frihet. I en ytlig och kort förklaring av sambandet mellan utbildning och frihet kan man säga att det är genom utbildning vi får fler valmöjligheter, såväl när vi söker sommarjobb som heltidsanställning. Vi ges en ökad chans till en tryggare vardag senare i livet. Med rätt kunskaper i bagaget får vi större makt att bestämma mer och begränsas mindre.
Bra utbildning är alltså väldigt ofta nyckeln till frihet. Denna nyckel vi alla förtjänar att få, men dessvärre några blir utan. Detta är en viktig orsak till varför jag engagerar mig politiskt. Därutöver kan det sägas att bland det viktigaste hos en maktlös 18-åring (undertecknad), är inte vad personen kan åstadkomma, utan däremot att den försöker åstadkomma något åt det bättre. Det är därför jag skriver. Jag skriver inte för att skriva, utan jag gör det för att försöka säga något.
Till något helt annat: Min fritid! (Klicka inte i det röda krysset i högra hörnet, jag är snart färdig). På fritiden går en del av tiden åt avkoppling ute på landstället där jag ofta ägnar mig åt fritidsstudier i tyska eller franska, på ännu grundlig nivå. Badar när det är varmt ute, surprise. Spenderar också gärna tiden genom att umgås med nära vänner och en del annat. Fick jag med politik?
Vid frågor anknutna till mig som ledamot, kontakta erik.elkan@moderat.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar