Styrelsen

Styrelsen

torsdag 24 oktober 2013

Hej hej, Sebastian här!


Detta är mitt första blogginlägg här och tänkte börja ganska basic genom att förklara hur man engagerar sig. Jag tänkte berätta min historia kortfattat, så häng med!

Min politiska resa började med elevrådet på grundskolan, detta för att stå upp för vad vi elever tyckte och tänkte och denna tanke spred sig i mitt huvud. Att engagera sig i politik är att ta vidare sina tankar och åsikter och samla dem med andra och faktiskt göra skillnad genom att visa att man bryr sig!

Om du är intresserad av politik samt tänker på att engagera dig så är det inte ”Hopp! Nu ska jag kunna allt och veta allt”. Utan det är mer ”learning by doing”.

Jag bestämde mig för att bli aktiv och engagerad inom politiken i vintras(efter att ha väntat två år då jag lagt min dyra tid på annat). Även om jag sagt att jag varit moderat så ville jag veta vad jag egentligen stod politiskt. Så en kväll ägnades åt att läsa igenom de olika partiernas (och ungdomsförbundens) politik A-Ö, där de kortfattat går igenom deras olika politik i olika ämnen. Då kom jag fram till att min teori var rätt. Moderaterna och MUF var mitt val.

Efter detta så kände mig lite som ett borttappat barn i matvarubutiken. Jag letade desperat efter mer fördjupningar och papper men snabbt fick jag berättat ”Allt kommer, ta det lugnt!”.

MUF Nacka tog väl hand om mig mycket väl och introducerade mig till bland annat MSU Stockholms onsdagsfika. Här var det en ny dörr som öppnade sig för mig. Talare som föreläste om politiska frågor, diskussioner och mingel var stående på mitt schema varje vecka och jag fick många vänner och ökad kunskap. Jag lärde mig allt mer och politik var som mitt godis. Debatter i riksdagen samt mellan partiledare var allt bättre än Scrubs.

I somras adjungerades jag in i MUF Nackas styrelse och fick då insikt i planeringen och hur en politisk förening fungerar. Nu fick jag sitta med på partiföreningens gruppmöten och fick allt större förståelse för hur olika saker fungerar, däribland samarbetet mellan partiföreningen och ungdomsföreningen. När en förfrågan kom ifall jag ville kandidera till kommunfullmäktige så svarade jag med ett bestämt JA! Jag ville fördjupa mig ännu mer i politiken, göra skillnad och lära mig om mer seriös politik.


Nu har det gått en tid. Jag har deltagit på utbildningar med MUF (otroligt fantastiska sådana!) och Moderaternas (otroligt lärorika!). Och nu i veckan kom det ett litet brev ned i brevlådan. Innehållet var MUF Nackas kandidater i provvalet, och i samma stund insåg jag att min övningskörning var slut.

 

Nu är jag politiker på riktigt.

Sebastian Ridderskans

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar