Styrelsen

Styrelsen

onsdag 3 juli 2013

Varför inte politik?


Varför inte politik?

I bland kan man både bli inspirerad och oinspirerad på samma gång. Att lyssna på Centerstudenters seminarium "Varför inte politik? Ett samtal med politiska personer som valt att inte bli politiker" var ett sådant tillfälle. Sällan har jag hört så många politiker och politiskt engagerade människor säga att politik är tråkigt och värdelöst. Att även Centerstudenters ordförande Hannes Hervieu säger att politik är tråkigt känns främmande. När deltagarna säger att partipolitik är ett dåligt sätt att påverka politiken börjar jag undra lite.

Men genom seminariet fick jag en påminnelse om de många sätt det går att påverka samhället. Varje dag arbetar människor genom intresseorganisationer och lobbyistgrupper för att påverka mig och dig att ändra vår livsstil. Varje dag twittrar folk om händelser eller frågor som är viktiga för dem. Det är OCKSÅ ett stort inflytande på den politiska processen.

Visst kan somliga politiska frågor vara tråkiga, stundtals riktigt tråkiga. Men på det stora hela handlar det om viktiga frågor som berör människor. Det är därför jag är politiskt engagerad. Att se människors surt förvärvade pengar läggas på politikers hobbyprojekt och till folk som inte behöver dem. Det sporrade mig till att engagera mig politiskt och därigenom påverka Sverige.

Filip Wiljander

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar